Wakat na stolicy historycznego biskupstwa warmińskiego istniał od 12września 1978 roku, tj. po śmierci dotychczasowego biskupa ordynariusza Józefa Drzazgi. W tym okresie diecezją tą zarządzał, w charakterze wikariusza kapitulnego, biskup Jan Obłąk, dotychczasowy biskup pomocniczy warmiński. Dopiero po dość długim wakansie Jan Paweł II ogłosił w Watykanie 6 marca 1979 roku, iż na stolicę tę jako 48. jej ordynariusz ustanowiony został ks. prałat Józef Glemp. Bulla nominacyjna podpisana została 4 marca 1979 roku przez kardynała Agostino Casaroli, prefekta Rady do Spraw Publicznych Kościoła. We wspomnianej bulli Jan Paweł II kierował słowa do biskupa-nominata: „Twoje zalety ducha i umysłu rokują najlepsze nadzieje, że możesz tam pracować z pożytkiem dla dusz. (…) Przeto najwyższą Naszą Apostolską Władzą, niniejszym pismem, opatrzonym ołowianą pieczęcią, mianujemy i ogłaszamy Cię Biskupem Warmińskim z odpowiednimi obowiązkami i należnymi prawami”.
- Syn Ziemi Kujawskiej
- Lata seminaryjne, droga do kapłaństwa
- Prymicje, pierwsze zadania kapłańskie
- Rzym 1958-1964, okres studiów specjalistycznych
- Praca na ważnych stanowiska po powrocie do Gniezna
- Lata posługi w Sekretariacie Prymasa Polski
- Biskup ordynariusz warmiński
- Pierwsze lata prymasostwa arcybiskupa metropolity gnieźnieńskiego i warszawskiego
- Kreacja kardynalska i dalsze lata posługi prymasowskiej (1983-1992)
- Nowe obowiązki metropolity po kresie unii personalnej Gniezna i Warszawy (1992-2007)
- Odznaczenia i godności
- Moje spotkanie z Ojcem Świętym
- Publikacje
W ten sposób ks. prałat Józef Glemp stał się następcą wielu znakomitych hierarchów Kościoła warmińskiego. Poprzedzili go na tym urzędzie m.in. Herman z Pragi – autor średniowiecznych dzieł pobożnych i ascetycznych, Enneasz Piccolomini – sławny humanista włoski, późniejszy papież Pius II, Łukasz Waczenrode – wuj i mecenas Mikołaja Kopernika, zasłużony dla zjednoczenia Prus z Polską, Jan Dantyszek – wielki humanista, sługa Boży kardynał Stanisław Hozjusz – autorytet Soboru Trydenckiego, kardynałowie Andrzej Batory, Jan Olbracht Waza i Michał Radziejowski, Ignacy Krasicki – wybitny pisarz doby Oświecenia. Wielu biskupów warmińskich z czasem przechodziło na stolice o większym znaczeniu kościelnym, a kilku nawet na stolicę prymasowską do Gniezna.
Sakrę biskupią ks. prałat dr Józef Glemp otrzymał w przeddzień dorocznych tradycyjnych odpustowych uroczystości św. Wojciecha, 21 kwietnia 1979 roku w bazylice prymasowskiej w Gnieźnie, z rąk kardynała Stefana Wyszyńskiego, metropolity krakowskiego arcybiskupa Franciszka Macharskiego i biskupa Jana Obłąka. Była to ostatnia z blisko 50 konsekracji dokonanych przez Prymasa Tysiąclecia. W uroczystości uczestniczyło 13 biskupów, członkowie kapituł z Gniezna, Kruszwicy, Olsztyna, Fromborka i Dobrego Miasta, przedstawiciele uczelni katolickich: Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie oraz seminariów duchownych, zaprzyjaźnieni kapłani z czterech diecezji, z którymi biskup Glemp był związany, siostry zakonne i licznie zebrani wierni.
Biskup Glemp za dewizę swej nowej posługi oraz pracy pasterskiej obrał zawołanie: Caritati in iustitia, co tłumaczyć można m.in. „Przez sprawiedliwość ku miłości” czy „Czynić sprawiedliwość w miłości”. Ks. Andrzej Dziuba komentował: „Wydaje się, że zawołanie to nie ma jednak wydźwięku jurydycznego, lecz wręcz przeciwnie, stara się lapidarnie wyrazić całą szeroką rzeczywistość chrześcijaństwa w jego bogactwie form i przejawów, z których jedną jest pasterska posługa biskupa ludowi Bożemu w danym Kościele lokalnym. Biskup Józef Glemp wchodził zatem w nowe zadania w myśl swego zawołania, respektując sprawiedliwość, ale jednak w podporządkowaniu i przyporządkowaniu jej miłości, która jest przecież podstawową zasadą i ostatecznym kryterium życia chrześcijańskiego. Zatem tak miłość, jak i sprawiedliwość mają swe płaszczyzny wzajemnych spotkań, przenikania się, i to dopiero pozwala na większy realizm obu w ich posłudze zbawczej, ku której są ostatecznie przeznaczone i ukierunkowane”.
Uroczysty ingres nowego ordynariusza warmińskiego do konkatedry św. Jakuba Starszego w Olsztynie, zewnętrzny znak objęcia diecezji, odbył się 29 kwietnia 1979 roku i został poprzedzony procesją ulicami miasta. Natomiast ingres do historycznej bazyliki katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Fromborku miał miejsce 6 maja tegoż roku. W Episkopacie Polski biskup Józef Glemp w 1979 roku został przewodniczącym Komisji „Iustitia et Pax”, niezwykle ważnej w tym okresie, zwłaszcza wobec przemian, jakie przeżywało wówczas polskie społeczeństwo. Był ponadto członkiem kilku innych komisji: do spraw duszpasterstwa ludzi pracy, do spraw rewizji prawa kanonicznego i do spraw instytucji polskich w Rzymie. Pełnił też funkcję współprzewodniczącego specjalnego zespołu legislacyjnego powołanego przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu i Episkopatu, a ponadto był współprzewodniczącym grupy roboczej do stałych kontaktów przedstawicieli Episkopatu Francji i Episkopatu Polski (w tej racji m.in. gościł na Warmii w dniach od 5 do 9 kwietnia 1981 roku grupę biskupów francuskich).
Od momentu objęcia diecezji biskup Glemp z ogromnym zapałem i zaangażowaniem podjął pasterskie obowiązki na rozległej Ziemi Warmińskiej, Mazurach i Powiślu. Erygował wiele parafii, ośrodków duszpasterskich i katechetycznych, wizytował parafie i troszczył się o rozwój życia konsekrowanego w diecezji, udzielając różnorakiej pomocy licznym zgromadzeniom zakonnym, a zwłaszcza związanym z tymi ziemiami siostrom katarzynkom i karmelitankom. Był propagatorem kultu błogosławionej Doroty z Mątowów i błogosławionej Reginy Protmann (beatyfikowanej w Warszawie przez Jana Pawła II wraz z błogosławionym Edmundem Bojanowskim i ponad 100. męczennikami II wojny światowej), jak również sługi Bożego biskupa warmińskiego Stanisława Hozjusza, kontynuując jego proces beatyfikacyjny, a także organizując 4 i 5 sierpnia 1979 roku uroczystości hozjańskie w Olsztynie i we Fromborku, z udziałem Prymasa Wyszyńskiego i polskich biskupów. Nowy ordynariusz dał także dalsze impulsy w procesie beatyfikacyjnym Stanisława Hozjusza, korzystając zapewne ze swych osobistych doświadczeń w prowadzeniu procesu sługi Bożego ks. Władysława Korniłowicza.
Szczególnym przejawem troski pasterskiej biskupa ordynariusza były liczne wizytacje kanoniczne parafii. Przybierały one charakter nie tyle formalnych spotkań, co bardziej okazji do zbliżenia i wzajemnego poznania się oraz wspólnego składania świadectwa wiary. Często uczestniczył w uroczystościach parafialnych czy też regionalnych, także o charakterze świeckim. Wszystko to dawało niezwykłą szansę zetknięcia się bardziej bezpośredniego z parafianami i ich problemami, nie tylko religijnymi, ale i o charakterze ogólniejszym. Dzięki jego staraniom 4 maja 1980 roku wrócił na teren starodawnej diecezji, w części zajmującej starodawny kraj Prusów oraz innych plemion Polski północnej, jej pierwszy misjonarz i męczennik św. Wojciech, biskup z Pragi, w swej doczesnej relikwii, ofiarowanej przez Prymasa Wyszyńskiego i kapitułę prymasowską w Gnieźnie konkatedrze św. Jakuba Starszego w Olsztynie. Wymownym znakiem i dziełem ewangelizacyjnym była następnie peregrynacja relikwii świętego do ważniejszych ośrodków życia religijnego diecezji.
15 września 1979 roku biskup Glemp powołał Radę Kapłańską diecezji warmińskiej, jako podstawowy, posoborowy organ doradczy i pomocniczy w pracy pasterskiej biskupa diecezjalnego. W tymże roku, 8 października, reaktywował Diecezjalną Komisję Sztuki, będącą organem opiniodawczym i konsultacyjnym we wszelkich sprawach dotyczących rekonstrukcji, konserwacji, modernizacji czy adaptacji pomieszczeń sakralnych oraz innych budynków kościelnych. Zgodnie z wymogami Vaticanum II, dekretem z 20 września 1979 roku biskup Glemp ustanowił także Radę Duszpasterską, drugą co do rangi strukturę doradczą Kościoła diecezjalnego, jako ciało doradcze wspierające całokształt posługi duszpasterskiej diecezji. Z kolei 21 grudnia tegoż roku powołał również Diecezjalna Komisję Liturgiczną, w której sam objął przewodnictwo, aby w ten sposób podkreślić jej rangę.
Dekretem z 19 marca 1980 roku ogłosił rozpoczęcie prac przygotowawczych do Duszpasterskiego Synodu Diecezji Warmińskiej. Był to pierwszy od 1922 roku synod tej diecezji. W jego pracach widział szansę dla ożywienia zaangażowania świeckich i większej kolegialności oraz odpowiedzialności w pracy duszpasterskiej całego prezbiterium i w końcu całego Kościoła diecezjalnego. W zamiarach biskupa Glempa synod miał być wspólnym głosem, wypracowanym w dyskusjach, badaniach i modlitwach, o lokalnym Kościele, jednak przede wszystkim z jednoczesnym ukierunkowaniem jego misji zbawczej ku przyszłości, także następnych pokoleń, choć z wyraźną pamięcią o przeszłości.
Celem zapewnienia ciągłości pracy Warmińskiego Wydawnictwa Diecezjalnego, a nadto rozwoju jego działalności wydawniczej i zwiększenia oddziaływania apostolskiego, powołał 30 listopada 1979 roku nową radę wydawniczą. Wydawnictwo to wydawało liczne cenne książki, a także katechizmy oraz praktycznie wznawiany co roku śpiewnik diecezjalny, który na trwałe wpisał się w krajobraz pobożności tej diecezji. Publikowało także periodyk naukowy Wyższego Seminarium Duchownego „Hosianum”, „Studia Warmińskie”, organ urzędowy diecezji „Warmińskie Wiadomości Diecezjalne” i wydawany każdego roku „Posłaniec Warmiński, czyli Kalendarz Maryjny”, rocznik popularny także poza diecezją. Większość tekstów nauczania publicznego biskupa Józefa Glempa z czasów warmińskich (szczególnie kazania, homilie i przemówienia) publikowana była, mało systematycznie, na łamach „Warmińskich Wiadomości Diecezjalnych”. Zachowaną i odnalezioną spuściznę duszpasterską opublikowano z czasem w zwartym zbiorze pt. Słowo Boże nad Łyną, wydanym pod redakcja ks. Andrzeja Dziuby i ks. Piotra Jareckiego w tymże Warmińskim Wydawnictwie Diecezjalnym (Olsztyn 1991). Na końcu książki dodano: Czynności pasterskie III 1979 – VII 1981, które były dość schematycznym przybliżeniem działalności biskupa Józefa Glempa, pisanym systematycznie przez niego samego.
W latach posługi biskupiej na Warmii odwiedził środowiska polonijne w Detroit (na zaproszenie swego przyjaciela, ówczesnego arcybiskupa Edmunda Szoki), w Kanadzie, we Francji i w RFN. W maju 1979 roku, w nawiązaniu do polonijnych obchodów 400. rocznicy śmierci Stanisława Hozjusza, przewodniczył także pielgrzymce swoich diecezjan do Rzymu, Asyżu, Monte Cassino i Capranica di Sutri, miejsca śmierci kardynała. Uczestniczył wielokrotnie w prywatnych i zbiorowych audiencjach w Watykanie u Jana Pawła II. Był w gronie organizatorów całej pierwszej, historycznej pielgrzymki papieża do Polski w czerwcu 1979 roku.
(na podstawie artykułu ks. A. Dziuby, Dwadzieścia lat prymasostwa kardynała Józefa Glempa)